Pravda o suplementech

Doplněk od slova doplnit. Aneb co je důležité, aby vám doplňky stravy opravdu fungovaly?

Pokud jste někdy navštívili jakékoliv fitko, určitě jste si všimli všemožných i nemožných suplementů, které se tam prodávají, ať už se jedná o proteinové nápoje, spalovače, nakopávače či jiné. A možná jste si někdy kladli otázku, zda tyto zázraky mohou opravdu fungovat, zlepšit váš výkon nebo třeba podpořit růst svalové hmoty. Odpověď zní ANO. Ale…

Jak už název doplňek stravy napovídá, měl by pouze DOPLŇOVAT vaši stravu

Než se tedy rozhodnete pro koupi některého z nich, měli byste se nejprve zamyslet nad svým jídelníčkem a zhodnotit, zda splňuje základní principy správné výživy. Jinak jsou totiž otázky typu: jaký protein je nejlepší po tréninku a jaký před, nebo jestli užívat BCAA, absolutně nepodstatné. Občas to vypadá, že si lidé podobné suplementy kupují pouze proto, že je to v dnešní době cool a vůbec nepřemýšlí nad tím, zda je opravdu potřebují a nejsou to v jejich případě jen vyhozené peníze. Ale víte, co je opravdu cool? Přemýšlet nad svou stravou a snažit se o vyvážený jídelníček, díky němuž dáte tělu to, co potřebuje. Až potom můžou být peníze za suplementy tou správnou investicí. 

Pyramida priorit ve sportovní výživě

Bez ohledu na to, jakému sportu se věnujete a na jaké úrovni, platí ve výživě určitá posloupnost. Tuto posloupnost hezky znázorňuje výživová pyramida od Erica Helmse.

Pyramida priorit

  • První, na co byste se měli zaměřit je celkový energetický příjem. Chcete zhubnout? Váš příjem energie by měl být nižší než výdej. Naopak, pokud je vaším cílem nabrat svalovou hmotu, váš příjem by měl převyšovat výdej. V případě, že si chcete svou hmotnost udržet, příjem a výdej by měl být v rovnováze.
  • Dále bude ve vaší stravě důležité vhodné množství jednotlivých makroživin - bílkovin, tuků a sacharidů. Jejich vhodný poměr (procentuální energetické zastoupení jednotlivých živin) se samozřejmě může lišit v závislosti na tom, jakému sportu se věnujete a jaké jsou vaše cíle. Pro obecnou populaci však Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje poměr 15 % bílkovin, 30 % tuků a 55 % sacharidů.
  • Následuje dostatečný příjem všech mikronutrientů - tedy vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. Toho je možné dosáhnout dostatečně petrou stravou se zastoupením všech potravinových skupin.
  • Poté, co máte splněny předchozí principy, můžete si také začít hrát se správným načasováním stravy a rozložením energie a živin do jednotlivých denních jídel. I tím můžete podpořit svůj výkon či růst svalové hmoty. Zásadní význam má však timing jídla spíše až ve vrcholovém sportu.
  • Na vrcholu zmiňované pyramidy jsou pak právě doplňky stravy. Ty vám mohou pomoci např. zajistit denní energetickou potřebu, dostatečný příjem živin, podpořit váš výkon nebo třeba urychlit regeneraci. Opět mají ale zásadní význam spíše v oblasti vrcholového sportu.

Některé doplňky stravy však mohou být na místě i u běžné populace.

Pokud např. z nějakého důvodu nezvládáte pokrýt potřebné množství bílkovin v jídelníčku, jistě se vám může hodit proteinový prášek, ze kterého si můžete připravit proteinový nápoj nebo prášek použít např. při pečení. V České republice je také velmi častý nedostatek vitaminu D, a to především v zimních měsících z důvodu nedostatečného slunečního záření, a nízký příjem omega 3 mastných kyselin z důvodu nedostatečné konzumace ryb. V takovém případě je tedy suplementace také na místě. 

Vždy však platí, že byste se nejprve měli zamyslet nad svým stravováním a popřemýšlet, jestli vám v jídelníčku něco důležitého nechybí nebo naopak něco méně vhodného nepřebývá. Doplňky stravy mohou být skvělým pomocníkem, ale nejsou všemocné. 

autor
Mgr. Denisa Staňková
Nutriční terapeut 

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

více informací & nastavení