Pravda o jídle

Ořechová másla: Jak je to s jejich výživovou hodnotou?

Ještě před pár lety byla ořechová másla (především ta arašídová) výsadou Američanů. To už ale dnes neplatí a ořechová másla zažívají v posledních letech nevídaný boom i jinde ve světě. Ve výrobě těchto dobrot je v současnosti Evropa dokonce daleko před Spojenými státy, a to jak v oblasti kvality, tak i mírou inovací.

Ořechová másla jsou skvělým způsobem, jak doplnit Omega 3 a Omega 6 mastné kyseliny

Ořechy a ořechová másla, mohou být v jídelníčku vítaným zdrojem zdravých tuků. Omega 3 a Omega 6 mastné kyseliny jsou pro tělo esenciální, to znamená, že si je tělo nedokáže vyrobit samo. Musíme je tudíž přijímat jinak, například prostřednictvím stravy. Myslet bychom měli zejména na Omega 3, kterých má většina z nás, žijících v Čechách, v těle nedostatek. Tím se lišíme od obyvatel přímořských států, kteří běžně a častěji konzumují ryby, proto nedostatkem mastných kyselin trpí jen výjimečně. Ale zpět k ořechům - které jsou z hlediska obsahu Omega 3 nejlepší? Jsou to zejména vlašské ořechy. Naštěstí ani s ostatními ořechy neuděláte chybu.

Není máslo jako máslo

Hodně značek, mnoho příchutí a rozdílné složení. Proto je nutné si u každého výrobku vždy pečlivě přečíst etiketu. Na etikety je tedy potřeba se dívat i u ořechových másel. Na trhu naleznete másla, která obsahují 100 % ořechů, dále taková, která mají obsah ořechů okolo 80 %, ale i taková, která jich obsahují jen velmi málo. Jaká je nejlepší varianta, je vám asi jasné. Na plné čáře vítězí 100% ořechová másla. Některá ochucená másla, například s příměsí čokolády nebo kokosu, obsahují přibližně 80 % ořechů. Mohou být i tato másla správnou volbou? Máte-li ořechová másla rádi a vaše strava se jinak skládá především ze zdravých potravin, proč ne. Zejména, chcete-li si jimi jen zpestřit jídelníček. Másla s nízkým obsahem ořechů však raději nechte ležet v obchodě. Zvlášť, když nedostatek obsahu ořechů nahrazují velkým množstvím cukru a tuku. Existuje totiž mnoho nutričně hodnotnějších a stejně chutných (někdy i chutnějších) alternativ. 

Na množství záleží

Možná jste tvrzení “vždy záleží na množství” zaslechli spíš v souvislosti s nezdravými potravinami. 


Proč ale záleží na množství i u zdravějších potravin? I ty totiž obsahují kalorie. Jenže mnohdy jich obsahují příliš. Ořechová másla (ano, i ta 100%) obsahují v průměru 2400 kJ na 100 g výrobku. Tato hodnota může být pro mnoho strávníků až ⅓ doporučeného denního kalorického příjmu. Pokud je tedy ořechové máslo každodenní součástí vašeho jídelníčku, myslete na množství, které si dopřáváte. A to zejména tehdy, pokud je vaším cílem redukce tělesné hmotnosti.

Dobrota, která i v malém množství dá jídlu úplně jiný rozměr

Výhodou ořechových másel je, že jsou obvykle chuťově výrazná, a tak i v malém množství udělají velkou parádu. Lžičku nebo dvě můžete přidat třeba ráno do ovesné kaše, do jogurtu, namazat na toust či krekry nebo s nimi třeba upéct sušenky. Zpestřit si jídelníček v přiměřené míře něčím novým, je totiž dobrý nápad.

Nabídku ořechových másel nejvyšší kvality naleznete zde

Autor

Mgr. Denisa Staňková

Nutriční terapeut

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

více informací & nastavení