Pravda o jídle

Chcete zhubnout? Tak zapomeňte na diety a raději se normálně najezte

“Je to sice dál, ale za to horší cesta.” - legendární hláška z filmu Sněženky a machři. Úplně stejně by se však dal popsat účinek všemožných zázračných diet. Zpočátku se to zdá jako skvělý nápad. Však stačí jen vyřadit z jídelníčku pár potravin (rozuměj skoro všechny), pít každý den celerovou šťávu a za pár dní jste jako laňky. Jednoduché, že? Ale znáte někoho, komu by to opravdu fungovalo? Rychlá řešení jsou velmi lákavá, ale v případě hubnutí bohužel nefungují. Naopak si jimi spíš samotnou cestu k vysněné postavě a ke spokojenosti ještě mnohokrát prodloužíte. Pojďme se společně podívat na to, proč tomu tak je. 

Co má většina diet společného? 

  • Vyřazují jednu nebo více potravinových skupin

Každá potravina je zdrojem jiných živin, jiných vitamínů a minerálních látek, a právě proto by měl být náš jídelníček co nejpestřejší. Při dlouhodobém omezování některé skupiny potravin (ať už se jedná o mléčné výrobky, živočišné produkty, sacharidové potraviny či jiné) by mohlo dojít k deficitu některé z živin a k následným zdravotním potížím. 

  • Jsou založeny na velmi nízkém příjmu energie

U většiny diet denní příjem energie nedosahuje ani hodnoty bazálního metabolismu (minimální energetická potřeba nutná pro zachování životních funkcí organismu), což může vést k velké únavě, špatným náladám, postupně také ke zpomalení metabolismu či opět k deficitu některých živin. Z důvodu velmi nízkého příjmu také nebudete mít příliš energie na cvičení, které je v období snižování váhy velmi důležité pro udržení či budování svalové hmoty. Pokud cvičení vynecháte a zaměříte se pouze na dietu, číslo na váze se možná bude snižovat, ale vy stále se svoji postavou nebudete spokojeni, protože místo ubývajícího tuku vám bude mizet spíše svalová hmota.

  • Nejsou dlouhodobě udržitelné

Toto je ten zásadní kámen úrazu veškerých diet. Většina z nich je příliš striktních, omezují vás, zakazují vám vaše oblíbená jídla, jste při nich unavení, náladoví,... a proto u nich moc dlouho nevydržíte. Po nějaké době se tedy vrátíte ke svému dřívějšímu životnímu stylu a jste opět na začátku své cesty.  

  • Po jedné dietě následuje druhá dieta a pak další a další

Možná si říkáte, že když vám nefungovala jedna dieta, bude na vás fungovat jiná. Jenže jejich neustálým zkoušením a opětovným selháváním se dostáváte do bludného kruhu, ze kterého se pak budete těžko dostávat ven. Při střídání fází přėjídání a striktních diet totiž dochází k tzv. leptinové rezistenci (leptin je hormon, který reguluje příjem potravy), což má za následek zpomalení metabolismu. Tělo hladoví, omezuje některé funkce a zároveň je čím dál tím víc nastaveno na zadržování tuku, místo toho aby přebytečné zásoby spalovalo. Ve výsledku pak tedy nebudete hubnout ani při velmi nízkém příjmu energie. 

Jaká je tedy lepší cesta?

Neztrácejte čas hledáním další diety, která by vám pomohla. Raději se rozumně zamyslete nad svým stravováním a popřemýšlejte, co byste mohli zlepšit. Jíte pravidelně? Neobjevuje se na vašem talíři až příliš sladkého pečiva? Nemizí vám každý den záhadně ze spíže čokoláda? Nepijete až příliš sladkých nápojů?

Zkuste si třeba týden zapisovat jídelníček a podle zápisu potom vyhodnotit, co byste mohli zlepšit. Nemusíte své stravování měnit ze dne na den o 180 stupňů, dělejte postupné krůčky. Bude to tak pro vás jednodušší, lépe si na jednotlivé změny zvyknete a postupně se dostanete k takovému životnímu stylu, který pro vás bude udržitelný po celý život. A pokud máte pochybnosti, zda to zvládnete sami, nebojte se obrátit na odborníky, kteří vám na cestě podají pomocnou ruku.

autor
Mgr. Denisa Staňková
Nutriční terapeut 

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

více informací & nastavení