Pravda o jídle

Mýty a fakta o cukru a proč ho (ne)jíst

Jsou pro vás vánoční svátky dietním strašákem? Nebo vás jen zajímá, jaký je rozdíl mezi cukrem a sacharidem a jak jsou sacharidy pro lidský organismus prospěšné? Právě pro vás máme článek, po jehož přečtení budete mít konečně jasno.

Jaký je rozdíl mezi cukrem a sacharidem?

Cukr patří do skupiny sacharidů. Sacharidy jsou společně s tuky a bílkovinami hlavními živinami pro lidské tělo. Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro lidský organismus a jsou důležité pro zajištění stálé hladiny cukru v krvi.

Sacharidy dělíme dle rychlosti vstřebávání:

  • jednoduché sacharidy (tzv. cukry)
  • komplexní sacharidy (nazývány také složité sacharidy či polysacharidy)

Jednoduché sacharidy

Jednoduché (neboli rychlé) sacharidy tělo rychle stráví, rychle zvyšují hladinu cukru v krvi, a proto jsou zdrojem bleskové energie. Rychlý nárůst hladiny cukru v krvi však způsobí rychlé vyloučení inzulinu ze slinivky, a to způsobí opětovný pokles cukru v krvi. Proto po konzumaci jednoduchých sacharidů pocítíte brzy hlad.

Jednoduchý sacharid:

  • fruktóza (ovocný cukr)
  • glukóza (hroznový cukr)
  • maltóza (sladový cukr)
  • laktóza (mléčný cukr)
  • sacharóza (krystalická látka sladké chuti, ze které se vyrábí cukr; získává se z řepy nebo cukrové třtiny)

Mezi jednoduché sacharidy patří ovoce, med, mléčné výrobky, veškeré výrobky z bílé mouky, džusy, limonády, sladkosti, dorty.

Komplexní sacharidy

Komplexní sacharidy se v těle rozkládají postupně. Cukr se do krve uvolňuje pozvolna, proto se jim také říká pomalé sacharidy. U komplexních sacharidů není na první pohled patrná typicky sladká chuť.

Mezi komplexní sacharidy patří zelenina, celozrnné výrobky, ovesné vločky, červená čočka, pohanka a další luštěniny.

Co je rafinovaný cukr? Je pro tělo prospěšný?

Rafinovaný cukr neboli klasický bílý cukr je původně přírodní řepný nebo třtinový cukr, který byl průmyslovým zpracováním zbaven minerálních látek, vitamínů a vlákniny. Jeho nadměrné užívání vede nejen ke kazivosti zubů, ale i k nadváze a obezitě. Některé průzkumy uvádějí, že vysoká konzumace rafinovaného cukru vede k poruše imunity, poklesu nálady a někdy až k depresím.

Nejčastější mýty a fakta o cukru

První mýtus: Sacharidy nejsou pro tělo prospěšné

Sacharidy jsou důležité nejen pro správnou funkci pohybového aparátu, ale také pro činnost mozku a správnou funkci nervového systému. Kde je tedy ten problém? V nadměrné konzumaci rafinovaného cukru a dalších jednoduchých sacharidů. V případě, že tělo zásobíte velkou dávkou cukrů a nekompenzujete ji fyzickou aktivitou, cukry se přeměňují v tukovou zásobu, na těle se vám tvoří nelichotivé faldy a můžete si způsobit i další zdravotní komplikace.Jaký je tedy závěr? Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným sacharidům a do jídelníčku zahrňte více sacharidů komplexních.

Druhý mýtus: Hnědý cukr je zdravější než bílý cukr

bílého cukru byla průmyslovým zpracováním odstraněna melasa, která obsahuje látky prospěšné pro lidský organismus. Hnědý cukr nebyl buď rafinován, nebo se jedná o bílý cukr, do kterého byla melasa následně přidána. Množství melasy v hnědém cukru je tak minimální, že z hlediska zdraví není o nic zdravější než cukr bílý.

Třetí mýtus: Cukr způsobuje cukrovku

Sacharidy samy o sobě nejsou příčinou vzniku cukrovky. Rizikem je konzumace rafinovaného cukru. Pravidelnou konzumací vysokého podílu rafinovaných cukrů se riziko onemocněním cukrovky 2. typu výrazně zvyšuje.

Co z dnešního článku vyplývá? Sacharidy jsou pro lidský organismus důležité. Pokud je vaše strava vyvážená na sacharidy, tukybílkoviny a vyhýbáte se nadměrné konzumaci potravin bohatých na jednoduché sacharidy, eliminujete tím zdravotní rizika a možnost nadváhy.

Zajímá vás, jak je to se sacharidy v rámci keto diety? Přečtěte si náš další článek.

autor

Ing. Jitka Jurášová

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

více informací & nastavení