Aktuálně

Boj s jarní únavou

Jaro je ročním obdobím, kdy po zimě vše ožívá, přesto řada z nás na jaře pociťuje spíše nedostatek energie a na náladě nám to také nepřidá.

Jaké jsou příčiny jarní únavy? U většiny z nás se nejedná pouze o jednu příčinu, ale spíše o souhru více faktorů, které se mohou navzájem potencovat.

Zima je obdobím, kdy jsme daleko méně vystaveni slunečnímu svitu. Většinou máme také méně pohybu, jsme více doma, obzvláště ve velkých městech je v podzimním a zimním období horší kvalita ovzduší a také je to období, kdy častěji proděláváme různá infekční onemocnění. Důsledkem prodělané infekce může být mimo jiné právě pocit únavy, který může přetrvávat poměrně dlouho, bývá často zmiňován i v souvislosti s prodělanou koronavirovou infekcí.

I strava je v zimním období jiná, obsahuje méně čerstvého ovoce a zeleniny a jsme více ohrožení nedostatkem některých vitamínů. I to může přispět ke vzniku únavy.

Mezi vitamíny, kterých se nám v zimě nedostává, patří jeden ze základních antioxidantů vitamín C. Mezi jeho účinky patří i to, že přispívá k normální funkci imunitního systému a jejímu udržení během intenzivního fyzického výkonu a po něm, přispívá k normální činnosti nervové soustavy a k normální psychické činnosti a ke snížení míry únavy a vyčerpání. To vše může být v prevenci vzniku únavy nebo jejím řešení významné.

V souvislosti se slunečním zářením bývá zmiňován vitamín D. V době, kdy je málo slunečního záření, jsme více ohroženi jeho nedostatkem, proto bývá užívání doplňků stravy s obsahem vitamínu D doporučováno obzvláště v tomto období. Vitamín D přispívá k normální funkci imunitního systému a také k normální činnosti svalů, proto myslete i na jeho dostatečný příjem.

Image result for Vitamin D image

antioxidantům, které přispívají k ochraně buněk před oxidativním stresem, se řadí také vitamín E a minerály selen a zinek, myslete i na jejich příjem. Ke snížení míry únavy a vyčerpání vám mohou pomoci i některé z vitamínů ze skupiny B. Pokud se rozhodnete dodat svému tělu na jaře vitamíny ve formě doplňku stravy, spíše než užívání každého z vitamínů ve zvláštním doplňku stravy, pokud vás k tomuto nevedou nějaké zvláštní důvody, se nabízí multivitamínové a multiminerálové doplňky stravy, kde jsou účinné látky obsaženy ve vyváženém poměru.

Pro snížení pocitu únavy je možné vyzkoušet také doplňky stravy s obsahem tzv. energizérů neboli látek, které by měly vitalizovat, a ty mohou účinkovat na různé bázi. Mohou obsahovat přímo energetické zdroje, např. některé formy sacharidů, nebo takové látky jako kreatin či větvené aminokyseliny BCAA, ty jsou vhodné u některých typů sportovního výkonu. Mohou obsahovat také stimulanty jako je kofein či taurin, nebo mohou obsahovat některé bylinné výtažky s adaptogenním účinkem. Nejznámější z nich jsou ženšen, zázvor, peruánská maka a další. Ty užívejte s rozvahou, nejsou určeny pro dlouhodobé užívání a kombinaci s jinými přípravky či farmaky je vhodné konzultovat s odborníkem.

Řada produktů obsahuje kombinace některých účinných látek popsaných výše. Některé jsou určeny jako jednorázové překonání pocitů únavy, například různé „energy drinky“ nebo tréninkové nápoje, některé jsou určeny naopak pro dlouhodobé užívání.

Pokud zvažujete řešit jarní únavu s pomocí doplňků stravy, nezapomeňte na to, že co je v překonání jarní únavy stěžejní, je vždy životospráva. Dostatek pohybové aktivity, vhodný stravovací režim, pitný režim a dostatek spánku, tomu všemu věnujte pozornost, doplňky stravy samy o sobě nepůsobí zázračně a nejsou náhražkou stravy, efekt mají tehdy, pokud jsou v souladu s vaším celkovým životním stylem.

Doplňky, které vám pomůžou s jarní únavou naleznete zde

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

více informací & nastavení